fbpx

Laura Lilja

Ilmajooga, Vannetanssi

 

”Niin kuin moni muukin, aloitin säännöllisen joogaharjoituksen kuntoutuakseni selkävaivoista. SI-nivel oli pois paikoiltaan ja alaselässä niin voimakas notko, että jalkojen hermot olivat puristuksissa. Lempeän rauhallinen integraljooga auttoi ja harjoitukseen kuuluvalla rentoutuksella sekä meditaatiolla oli myös tärkeä osansa paranemisprosessissa. Joogaharjoitus tuki kuntoutumista kokonaisvaltaisesti.

Pitkään jooga oli minulle nimenomaan kuntoutumista ja rauhoittumista enkä ollut kiinnostunut joogan tarjoamista fyysisistä haasteista. Riitti, että kroppa toimii normaalisti ja olin jo siihen enemmän kuin tyytyväinen. Valmistuttuani integraljoogaohjaajaksi heräsi kuitenkin uteliaisuus ja halu kokeilla uutta, joten kokeilin ilmajoogaa. Ihastuin siihen niin paljon, että vuotta myöhemmin kouluttauduin myös ilmajoogaohjaajaksi. Aluksi ilmajoogassakin minua kiinnosti eniten rentoutuminen ja kankaan käyttö kuntouttavana apuvälineenä. Mutta vähitellen, kun voimat ja rohkeus kasvoivat, myös haastavammat asanat ja akrobaattisemmat temput alkoivat houkutella.

Ohjaajana toivon, että jokainen saa ilmajoogatunneillani sen, mitä sillä hetkellä kaipaa. Jos haluat rentoutua, kuntoutua ja rauhoittua, voit tehdä asanoista perusversiot ja pitää omia taukoja, ilman paineita lähteä mukaan haastavampiin variaatioihin tai uusiin liikkeisiin. Mutta pyrin tarjoamaan halukkaille myös mahdollisuuden haastaa voimiaan, koordinaatiotaan tai rohkeuttaan vaihtelevien variaatioiden ja uusien liikkeiden kanssa.

Harrastan vannetanssia ja ohjaan myös sen alkeita workshopeissa. Vanteenpyörittely on hauskaa ja monesti siinäkin pääsee joogaharjoituksesta tuttuun flow-tilaan. Toinen harrastukseni on kuvata ilmajoogavideoita instagramiin (@joogalaura). Monesti kuvaan oppimiani uusia liikkeitä, tai muuten sillä hetkellä inspiroivia juttuja, ja monia niistä voit halutessasi kokeilla myös tunneillani!”